Opettajat jakoivat oppilaat kahteen eri ryhmään. 1.-,2.- ja 6.-luokkalaiset olivat yksi ryhmä ja 3.-, 4.- ja 5.-luokkalaiset toinen ryhmä. Molemmissa ryhmissä oppilaat ensiksi tarkastelivat ja suunnittelivat omaa oppimista ja ilmiöpäivien toteutumista omassa luokassaan. Kuitenkin joinakin ilmiöpäivinä oppilaat olivat jaettuna sekaryhmiin eri luokka-asteiden kesken.
Oma mielenkiinnon kohde oli tänä vuonna vielä enemmän vaikuttavana tekijänä ilmiöpäivien oppimiseen. Oppilaita kiinnostivat monet suomalaiset asiat, tapahtumat tai kohteet. 6-luokkalaiset suunnittelivat ja pitivät työpajoja 1.- ja 2.-luokkalaisille.
6B:n työpajoissa luettiin suomalaisia satuja, leikittiin, tehtiin keppinukkeja ja
dramatisoitiin satuja. Kuvassa Eeli lukee satua ja Toivo ohjaa pienten dramatisointia.
|
6A:n pajoissa tutkittiin Suomen historiaa muistipelien, tietokilpailujen ja
Suomen eläin- ja kasvilajien kautta. Kuvassa Sanni ohjaa kasvi- ja eläintehtävää.
|
Valmistavat luokat tutustuivat ilmiöviikolla ryhmissä itse valitsemaansa Suomen luonnossa elävään eläimeen. Valituiksi tulivat joutsen, sinitiainen, kettu ja jänis. Oppilaat haastattelivat myös koulun aikuisia ja oppilaita näihin eläimiin liittyen. Tätä aihetta tulemme jatkamaan vielä tutustumalla muutamiin perinteisiin eläinsatuihin joita oppilaat saavat sitten esittää toisilleen. Tässä muutamia kuvia Seurasaaren retkeltämme. Siellä näimme mm. sinisorsia, joutsenia, erilaisia tiaisia, variksia, harakoita, kanahaukan sekä oravia. Myös tuli saatiin syttymään märillä puilla.
3.-, 4.- ja 5.-luokkalaiset valitsivat eri teemoja oman mielenkiinnon mukaan. Jokainen oppilas pääsi kahteen eri pajaan. Oppilailla oli valittavana eri pajoja: perinnekäsityöt ja -askartelut, aikajana, tarinapaja, perinneleikit ja tanssit, kuvataide, valokuvaus ja haastattelu.
Perinnekäsityöt ja -askartelut
Aikajana
Perinneleikit ja -tanssit
Tarinapaja
Tarinatyöpajassa tutkittiin Suomen lähihistoriaa ja suomalaisia tarinoita. Jokainen oppilas työsti oman tarinansa valitsemallaan tavalla |
Kuvataide
Valokuvauspaja
Mediapaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.