perjantai 8. joulukuuta 2017

Ilmiöpäivät - Suomi100

Tänä syksynä jaoimme ilmiöviikon ilmiöpäiviin. Ilmiöpäivät olivat keskiviikkona 8.11., maanantaina ja tiistaina 13.-14.11. ja keskiviikkona sekä torstaina 22.-23.11. Ilmiöpäivien aiheena oli tietenkin Suomi100-teema.

Opettajat jakoivat oppilaat kahteen eri ryhmään. 1.-,2.- ja 6.-luokkalaiset olivat yksi ryhmä ja 3.-, 4.- ja 5.-luokkalaiset toinen ryhmä. Molemmissa ryhmissä oppilaat ensiksi tarkastelivat ja suunnittelivat omaa oppimista ja ilmiöpäivien toteutumista omassa luokassaan. Kuitenkin joinakin ilmiöpäivinä oppilaat olivat jaettuna sekaryhmiin eri luokka-asteiden kesken.

Oma mielenkiinnon kohde oli tänä vuonna vielä enemmän vaikuttavana tekijänä ilmiöpäivien oppimiseen. Oppilaita kiinnostivat monet suomalaiset asiat, tapahtumat tai kohteet. 
6-luokkalaiset suunnittelivat ja pitivät työpajoja 1.- ja 2.-luokkalaisille.
6B:n työpajoissa luettiin suomalaisia satuja, leikittiin,  tehtiin keppinukkeja ja
dramatisoitiin satuja. Kuvassa Eeli lukee satua ja Toivo ohjaa pienten dramatisointia.


6A:n pajoissa tutkittiin Suomen historiaa muistipelien, tietokilpailujen ja
Suomen eläin- ja kasvilajien kautta. Kuvassa Sanni ohjaa kasvi- ja eläintehtävää.

Valmistavat luokat tutustuivat  ilmiöviikolla ryhmissä itse valitsemaansa Suomen luonnossa elävään eläimeen. Valituiksi tulivat joutsen, sinitiainen, kettu ja jänis. Oppilaat haastattelivat myös koulun aikuisia ja oppilaita näihin eläimiin liittyen. Tätä aihetta tulemme jatkamaan vielä tutustumalla muutamiin perinteisiin eläinsatuihin joita oppilaat saavat sitten esittää toisilleen. Tässä muutamia kuvia Seurasaaren retkeltämme. Siellä näimme mm. sinisorsia, joutsenia, erilaisia tiaisia, variksia, harakoita, kanahaukan sekä oravia. Myös tuli saatiin syttymään märillä puilla.







3.-, 4.- ja 5.-luokkalaiset valitsivat eri teemoja oman mielenkiinnon mukaan. Jokainen oppilas pääsi kahteen eri pajaan. Oppilailla oli valittavana eri pajoja: perinnekäsityöt ja -askartelut, aikajana, tarinapaja, perinneleikit ja tanssit, kuvataide, valokuvaus ja haastattelu.  

Perinnekäsityöt ja -askartelut


Oppilaat tutustuivat pajassa perinteisiin käsityötekniikoihin. Tarkastelun kohteena oli oppilaiden kiinnostuksen mukaan erityisesti talvi- ja jatkosodan jälkeisen ajan materiaalit ja tekniikat. Oppilaat valmistivat esimerkiksi kaisloista ja oljista himmeleitä ja muita olkikoristeita sekä villalangasta erilaisia lankahahmoja mm. lankatonttuja.


Aikajana




Suomi 100 teeman mukaisesti tutustuimme Suomen itsenäisyyden ajan historiaan v.1917-2017. Teimme aikajanaa ja laitoimme sen koulun käytävälle. Valtiolliset tapahtumat ja presidentit huomioitiin erityisesti. Myös yhteiskuntaan ja urheiluun liittyvät tapahtumat kiinnostivat oppilaita. Oppilaat etsivat tietoa netistä Suomifinlandia100 sivuilta.

Perinneleikit ja -tanssit




Oppilaat tutustuivat pareittain yhteen tai kahteen perinneleikkiin ja opettivat sen muille. Opettelimme muun muassa väriä, peiliä, kattopalloa, poliisia ja rosvoa, mustekalaa jne. Lisäksi yhtenä tanssina tutustuimme tikkuristiin. 

Tarinapaja





Tarinatyöpajassa tutkittiin Suomen lähihistoriaa ja suomalaisia tarinoita. Jokainen oppilas työsti oman tarinansa valitsemallaan tavalla



Kuvataide


Kuvataidepajassa tutkittiin suomalaisuutta kuvataiteen keinoin. Oppilaat olivat valinneet itselleen aihepiirit, joista keskusteltiin yhdessä luokan kanssa. Tämän jälkeen kuva-aineistoa ryhdyttiin keräämään internetistä, sekä kirjastosta lainatuista kirjoista. Kuvia piirrettiin, maalattiin sekä työstettiin kolmiulotteisiksi muovailuvahan sekä saven avulla.



Valokuvauspaja


Valokuva-työpajassa tutustuttiin valokuvauksen ja valokuvan historiaan, miten valokuvia tehtiin ennen ja miten valokuvia tehdään tänään. Oppilaat pohtivat miten voivat valokuvan avulla tutkia valitsemaansa ilmiötä. Valokuvia haettiin netistä tai otettiin itse. 



Mediapaja



Mediapajassa harjoittelimme tiedon hankintaa haastatteluilla.Oppilaat haastattelivat mm. iltapäiväkerhon ohjaaja Leenaa, koulumummo-Sirkkaa ja palvelutalo Wilhelmiinan iäkkäitä asukkaita. Tietoa saatiin koulunkäynnistä haastateltujen lapsuudessa ja nuoruudessa, samoin leikeistä, huvituksista, lempiruuista, joulunviettotavoista ja paljon muusta. Sen jälkeen jokainen oppilas esitteli haastattelemansa henkilön muulle ryhmälle.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.